donderdag 23 juli 2015

Roger zonder lijst



Ik heb weer een telemarketeer op de kast gekregen, al snel wilde hij ophangen. En ik had er nog wel zo'n zin in.
Het gesprek begon kalm: 'Met Roger van DBP collectief.'
'DP wat?'
'DBP collectief. Kan ik u wat vragen?'
'Ja, dat kunt u,' zei ik. Zo gevat was ik vandaag wel en zoals gezegd: ik had er zin in.
'Maar mag het ook,' vroeg Roger, het zekere voor het onzekere nemend.
'Ga je gang,' zei ik.
Hij legde uit dat in mijn regio 5000 ondernemers in een collectief waren samengegaan om te onderhandelen over de energietarieven. En of ik ook voelde voor een fikse korting op mijn energierekening.
'Welke ondernemers zijn dat,' vroeg ik. Vijfduizend vond ik nogal veel.
Hij praatte er overheen.
Ik hield aan. 'Wie zijn dat?'
Dat waren er veel te veel, vond Roger, daar kon hij echt niet aan beginnen.
'We hebben de hele dag de tijd,' zei ik.
Dat had ik niet moeten zeggen, want Roger had helemaal niet veel tijd, hij had nog een hele hoop te doen vandaag.
'Maar begin nou eens bij de a,' zei ik.
Dat kon Roger niet, want hij had die lijst niet.
Toen wilde ik natuurlijk weten waar die lijst dan wel was.
Die lag niet bij hem, zei Roger, nu duidelijk geïrriteerd.
Na enig aandringen, want als een lijst of fotorolletje kwijt is, word ik nieuwsgierig, zei hij dat ze bij de directeur lagen. Maar een naam van de directeur kon hij niet geven.
Ik zei: maar hoe weet je dan dat het er 5000 zijn? Klopt dat wel? Ik vind dit raar. Is er eigenlijk wel een lijst? En werk jij voor een bedrijf of zit je in je woonkamer en zitten er een paar vrienden bij die me nu onbedaarlijk zitten uit te lachen?
Dat was niet het geval, zei Roger. Ik kon naar de site gaan.
'Ik wil niet naar de site,' zei ik. 'Ik wil gewoon een antwoord op mijn vraag. Voordat ik in een collectief stap, mag ik toch wel weten wie er nog meer in zitten?'
Ik hoefde niet in een collectief, hij wilde me alleen de tarieven maar mailen.
Ik zei dat ik toch wilde weten wie die ondernemers waren, omdat ik wat achterdochtig begon te worden.
Nu vond Roger het een vreemd gesprek. En aangezien hij wel meer te doen had, wilde hij ophangen.
In navolging van Roger raakte ik nu ook geïrriteerd. Hij belde míj! Ik had ook wel meer te doen, maar ik stond hem te woord en had een paar vragen en ik kreeg op geen enkele vraag antwoord. 'Wie is je leidinggevende,' vroeg ik.
Die waren er niet.
'O nee?' zei ik. 'Hoe kan dat? Je zit echt niet met je vriendjes in een kamer?'
Dat was niet het geval. Maar de leidinggevende mocht ik niet spreken, hoewel ik aandrong. Dat kon niet.
Even later kon het wel. Hij verbond me door.
En toen gebeurde er niets.
Uiteraard niet, Roger deed wat ik ook had gedaan als ik in de gelegenheid was geweest, de telefoon wegleggen en wachten tot ik ophing. Dat heb ik toen maar gedaan.
Zonde.
Als ik mijn telefoon ook had weggelegd, hadden we een wedstrijdje kunnen doen wie het eerste ophing. En aangezien Roger nog meer mensen moest bellen, weet ik wel wie er als winnaar uit de bus was gekomen.
Ik denk dat ik daar maar eens een kopje thee op ga zetten. Als illustratie zomaar een paar Rogers op een rijtje.

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Grappig verhaal.
Had vandaag ook "DBP collectief" aan de lijn, weet niet of de beller zijn voor/achternaam had genoemd, maar was in ieder geval van DBP collectief. De beller had een licht Turks/Marokaans accent.

Hij wou hetzelfde, emailadres weten om tarieven te sturen. Omdat ik een hekel aan reclame heb en vrij skeptisch ben, heb ik geen emailadres verteld. Ook zou hij mij uberhaupt niet mogen bellen, gezien ik sta in het Bel-Me-Niet-Register, wat ik ook tegen hem zei. Terwijl ik hem aan de tel. had, deed ik een Google op "DBP collectief" om gegevens van het bedrijf te achterhalen, zodat ik een klacht kon indienen bij Stiching Reclame Code etc. Maar op mijn vragen naar meer info op mijn bedrijf, kreeg ik opeens een nep-storings-geluid door de telefoon te horen, waardoor ik het gesprek helaas alleen maar kon beeindigen. Volgende keer nog een poging om meer van ze te achterhalen. Mogelijk dat het http://www.dbp-bv.nl "Dutch Business Projects BV" te Arnhem is, maar ze hebben het over "DBP Collectief". Misschien zeggen ze dat expres, zodat "Dutch Business Projects BV" niet zelf direct de klachten kan krijgen. Anders krijg je "Nee, dat waren wij niet, ons bedrijf heet net iets anders".

Anoniem zei

Hier ook wat info over soortgelijke ervaringen:
http://forum.energiewereld.nl/topic/10926-ervaringen-met-mkb-collectieven/page-5

Flopke zei

Hé Anoniem, dank voor de info. Ik wist dat het niet deugde, maar hoe het precies zat,wist ik niet. Zo doen ze dat dus.
Het enige wat ik kan doen, is hen zo lang mogelijk aan de telefoon houden. Ze hebben nog een keer gebeld, en ik hoop dat ze eind augustus terugbellen. Dat wilde de beller met me afspreken, maar dat ging me net te ver. Maar hij kan natuurlijk altijd bellen en eind augustus neem ik weer op. Enfin, ik hoop dat er nog een vervolg komt, want ik heb nog veel meer vragen.
Zo zal ik hem de volgende kwestie ook eens voorleggen: hoeveel lepels tomatenpuree kunnen er uit een klein blikje? Als hij daar een goed antwoord op geeft, krijgt hij het telefoonnummer van mijn zaakwaarnemer.

Flopke zei

Hé Anoniem, dank voor de info. Ik wist dat het niet deugde, maar hoe het precies zat,wist ik niet. Zo doen ze dat dus.
Het enige wat ik kan doen, is hen zo lang mogelijk aan de telefoon houden. Ze hebben nog een keer gebeld, en ik hoop dat ze eind augustus terugbellen. Dat wilde de beller met me afspreken, maar dat ging me net te ver. Maar hij kan natuurlijk altijd bellen en eind augustus neem ik weer op. Enfin, ik hoop dat er nog een vervolg komt, want ik heb nog veel meer vragen.
Zo zal ik hem de volgende kwestie ook eens voorleggen: hoeveel lepels tomatenpuree kunnen er uit een klein blikje? Als hij daar een goed antwoord op geeft, krijgt hij het telefoonnummer van mijn zaakwaarnemer.

Anoniem zei

ik ben een van de dbp medewerkers en wil toch graag even reageren op een aantal reacties hier.Ten eerste zijn we een transparant bedrijf zonder fratsen .Mocht u niet begrijpen hoe een collectief werkt dan zou het u sieren om een x naar zo n agent te luisteren ipv voorbarige conclusies te trekken.Gegevens van andere bedrijven delen wij inderdaad nooit mee.Naast strafbaar is het gewoon niet netjes om gegevens aan derde te vertrekken.Mocht u geen behoefte hebben aan voordelige tarieven kunt u dat ook gewoon aangeven en bent u vrij om klakkeloos de tarieven van uw huidige energie maatschappij aantenemen. Wij werken ook hard voor ons brood en ons aan een lijntje houden is gewoon een schande.U als ondernemer zou beter moeten weten en daarnaast hebben vele klanten veel voordeel aan ons werkzaamheden en zijn wel blij met wat wij voor hun betekenen.Dus u als onwetende te veel betalende energievreter.WORDT VoLWASSEN!!!!!!!

Anoniem zei

Net gebeld door medewerker .
Of ik tijd had? Net als Roger wel even zin in 'uithoren'.
Ik werk ook met een collectief samen, maar verkoop nooit via telefoon.
Ik sta in Bel-me-niet-register, maar DBP Collectief kijkt daar blijkbaar niet in. Is strafbaar.
Het verhaal.
Meneer wij sluiten voordelige contracten af voor Essent en u woont in het Essent gebied met Enexis als netbeheerder.

FOUT! Dat is Liander, maar dat vertel ik niet. Ze weet immers alles.
Dan: Wie is uw huidige energieleverancier?
Electrabel.
Hoe hoog is uw gasrekening?
€ 89/maand
Mevrouw zegt in een tabel te kijken. Antwoord: U verbruikt 950 m3 gas.

Hier ontgaat mij iedere logica.
Rekent u mee: € 89/maand is € 1.068/jaar. 950 m3 gas is dan € 1,12/m3. Mag het minder?? Ze gaat er blijkbaar vanuit dat ik een duur flexibel tarief heb i.p.v. een vast contract.
Als ze haar werk goed verstaat had ze kunnen weten, maar moet ik haar dat vertellen?

Ik vertel haar dat haar redenering niet klopt.
"Nou, het staat in de tabel, dus het is goed."

Mevrouw, ik doe hetzelfde werk als u, ik sluit ook Collectieve energiecontracten af. Ook voor Essent, maar heb nog nooit op deze misleidende wijze een energiecontract afgesloten. Als u goed op de hoogte bent en alle regels voor het afsluiten van een energiecontract kent, weet u dat u zo geen energiecontracten mag afsluiten.

O, meneer, kunt u mij vertellen hoe ik het dan moet doen? Dan kan ik nog wat van u leren.

Pffffff.
Mevrouw, ik maak hier nog liever een melding van. Collectieven als uw bedrijf, zorgen er voor dat ik veel probleemklanten tegen kom.

Ik besluit eens te googlen op DBP Collectief en kom dit verhaal tegen.

Dan kan ook ik mij niet inhouden om een reactie te plaatsen.

Anoniem zei

Vervolg op:

Dan kan ook ik mij niet inhouden om een reactie te plaatsen.

Heren van DPF Collectief:
WORDT VOLWASSEN
Raadpleeg Bel-me-niet-register. U weet zelf wat voor boetes hier op staan, als dit bij ACM gemeld wordt.
Zorg dat uw medewerkers juist geïnformeerd worden. Met 1 blik in het EAN codeboek weet u wie de juiste netbeheerder is en heeft u alle adresgegevens bij de hand.

Nu zit ik uw organisatie gratis les te geven. Niet slim om een concurrent wijzer te maken, maar ik erger mij er aan dat partijen als uw bedrijf goede ervaren energieadviseurs een slechte naam bezorgen.

Ik ken een hele serie voorbeelden van praktijken van energieverkopers waar ik nul-komma-nul mee te maken wil hebben. Elke klant krijgt van mij persoonlijke aandacht, een analyse op basis van feiten in plaats van onjuiste foute aannames en/of dubieuze tabellen.

Ik heb de testen "Weet wat je zegt" gedaan. Ik blijk 'roomser dan de paus' te zijn, maar dat vind ik niet erg. Ik leg mijn klanten graag hun energierekening uit en vertel wat er gaat gebeuren. Ook daarna kunnen ze altijd met hun vragen bij mij terecht.

Dat kan zeer waarschijnlijk niet in uw organisatie, want dan verdiend u niets...
Ik heb geen hoge overheadkosten en geen personeel in dienst. Ik kan energiecontracten voor 18 verschillende energieleveranciers verzorgen.
Ik lever advies op maat met persoonlijke aandacht voor de klant.
Dat zorgt er voor dat er onbekende mensen via mond-tot-mond reclame bij mij komen.
Daar ben ik dankbaar voor.

Helaas raak ik af en toe ook een klant kwijt door foute voorlichting van een van uw collega's. Als ik mijn 'oude' klanten vervolgens uitleg wat ze hebben afgesloten, krijg ik spijtreacties te horen.

Daarom zeg ik ook altijd tegen mijn klanten: de energiemarkt is flink in beweging. Energietarieven veranderen voortdurend. Mocht u een mooi aanbod hebben gekregen, dat is niet erg. Vraag altijd 14 dagen bedenktijd en vraag mij of ik nog een alternatief aan kan bieden.

Let op energietarieven, regiotoeslag gas, vastrechtkosten, administratiekosten, kosten contractbreuk.

Vastrecht Essent zakelijk € 4,50/maand. Administratiekosten € 0,33/automatische acceptgiro. Levert Essent ruim €12 miljoen/jaar extra op. Andere energieleveranciers gratis. Contractbreuk Essent Zakelijk? 15% van waarde resterend volume gebaseerd op verbruik afgelopen jaar.

Als telefonisch verkoper kun je ook niet alles weten he....

Flopke zei

Dank voor je reactie anoniem. Ik waardeer het, hoewel de finesse van je redenering me ontgaat. Ik heb een te klein denkraam hiervoor, ik moet afgaan op het gevoel dat ik krijg bij een telefoontje. Ik heb ook zeer prettige gesprekken met telemarketeers. Misschien krijgen we elkaar nog wel eens aan de lijn en dan gaan we een goed gesprek aan, oké? Maar niet alleen over energietarieven, dan hebben we het
ook over mijn hobby's.

Flopke zei

En Anoniem daarboven: ik ben geen ONWETENDED ENERGIEVRETER! En IK BEN ZO VOLWASSEN ALS IK ZELF WIL, BEMOEI JE JE ER NIET MEE!

Anoniem zei

DBP Collectief toch wel erg hardleers/volhardend....

Werd ik 23 december door hen gebeld met de mededeling dat ik in een Essent en Enexis gebied woon, terwijl Liander mijn netbeheerder is. Vandaag 5 dagen later, kreeg ik opnieuw een dame van DBP Collectief aan de lijn met dezelfde mededeling.

Nu had ik geen geduld: Ik heb mevrouw verteld dat mijn postcode al jaren gebied is van Liander, dat haar informatie niet klopt en ze op deze wijze misleidend bezig is.

Zou ik nu nog een keer terug gebeld worden onder het mom: 3 keer is scheepsrecht?

Wanneer worden de mensen van DBP Collectief volwassen?

Anoniem zei

Leuk al die reacties maar een bel me niet register is voor particulieren.
Misschien zelf even een keer alles doornemen voordat je gal begint te spuwen!
Plus van een beetje bekwame ondernemer wordt verwacht dat hij/zij zelf papieren doorneemt als die ergens mee akkoord gaat. En prijzen liegen niet.
Flopke misschien keer leren lezen.

Anoniem zei

Ook eenmanszaken, CV en VOF mogen in het belmenietregister.
Mijn roger gaf binnen 2 minuten zijn leidinggevende toen ik over het belmenietregister begon.
Helaas voor zijn leidinggevende kan ik net zo goed zo irritante telefoongesprekken voeren als het me uit komt.

Uiteindelijk werd de hoorn op de haak gegooid.
Klantvriendelijkheid kennen ze bij Dutch Business products bv niet

The Imprezzed zei

Flopke, waar ben je? Het is al hoog en breed 2016! Over ruim een maandje is de lente in het land. Kom je weer met leuke snedige stukjes?

Flopke zei

Jeetje ja Imprezzed, het is alweer meer dan een half jaar later...

Anoniem zei

Vandaag een onredelijk iemand van het zogenaamde energiecollectief aan de lijn gehad. Ik moest binnen 7 dagen een offerte afzeggen, als ik niet doorging. belachelijk.

Flopke zei

Hoe kan dat nou? Had je al iets toegezegd? Want als ze bellen en je neemt op, dan zit je nog niet aan een contract vast hoor! Dat zou nieuw zijn.

Anoniem zei

Zojuist ook gebeld door DBP (Dutch Business Projects in Arnhem ).

Voor als je vragen hebt die de beller niet kan beantwoorden : : de directeuren staan op de website en telefoonnummers zijn op te zoeken via telefoongids.nl , straal 50 km rond postcode arnhem. Meer info over beide op linkedin en facebook.

Het interessante is dat het naast een collectiviteitsverkoper ( energoe ) een telemarketeer is die ook meteen incassoburo erbij doet. En gelukkig voor hun : een opgenomen gesprek mbv script ( een voicelog ) waarin een aantal vragen staan en met een positief antwoord wordt beeindigd is ook een rechtsgeldig contract.

Incasso heet op de site debiteurenbeheer maar genereert volgens de info heel snel een extra geldstroom.

Kortom : als je problemen wilt moet je met deze mensen in zee gaan.

Anoniem zei

Het is erg af te raden om met vertegenwoordigers van DBP in zee te gaan.
Men geeft valse informatie en fraudeert!

Wij zijn als onderneming benaderd door iemand (die later van DBP blijkt te zijn) die zich voordeed als een vertegenwoordiger van Essent. Omdat huidige contract bij Essent was lijkt dat te kloppen. Ze stelde vast dat wij lang bij Essent zaten en dat Essent dat waardeert. Essent wilde ons graag houden en dat kon beloont worden met een Zakelijk contract bij Essent. Uitdrukkelijk werd door ons gevraagd om Elektra levering ongemoeid bij Nuon te houden. Verzekerd werd dat het om zakelijk Essent (alleen gaslevering) zou gaan. Vier weken later volgt mail van Essent dat eventueel boete volgt omdat wij weg willen bij Essent. Telefonisch contact met Essent naar deze vreemde werkwijze levert ineens ander inzicht in het geheel op. Essent heeft niet gebeld verzekerd men en wij zijn opgezegd door bedrijf DBP! Op valse voorwendsels dus! In het gesprek met Essent blijkt ook dat elektra leveranties bij Nuon zijn opgezegd. Telefonisch contact met Nuon levert inzicht in een ons onbekende afmelding verzorgt door DBP! Zelfs ook ons prive contract blijkt illegaal afgemeld!

Dat is dus valse voorlichting en Fraude op bestaande contracten! DBP krijgt rechtzaak en geen vertrouwen meer, dat is zeker!

Anoniem zei

Mijn vriendin wordt bijna dagelijks gebeld door dit collectief. Allebei verhalen en praatjes die nauwelijks zakelijk te noemen zijn. Vandaag dacht ik " kom laat ik eens opnemen" toen er weer gebeld werd. Het bleef drie seconden stil aan de andere kant en toen werd er ophangen. Heel apart toch. Ik heb ze teruggebeld maar na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan heb ik weer opgehangen. Zonde van het geld. Het telefoonnummer is inmiddels geblokkeerd.

Flopke zei

Hahahaha! Sorry, maar die club wordt steeds grappiger. En ja, apart.

Kari zei

...😏
Een vak apart, de aan-de-telefoon-verkopers en toch....heel soms....als je je eerste irritatie laat varen......en er even voor gaat zitten met een kopje thee, komt er bijna altijd een heerlijk moment 😊
Voor mij is dat als ik zachtjes vraag: heej meisje/jongen...welke kleur onderbroek heb jij eigenlijk aan? En ik stel me dan voor dat ze toch, net voor het inhaken...eventjes de broekriem naar buiten trekken en een blik werpen op hun kleurige ondergoed..nou Flop, dan heb je verder toch een heerlijke dag😀

Flopke zei

Heb wel eens gevraagd aan een telemarketeer wat ze aan had (ging me niets aan), aan een ander wat ze had gegeten en of ze een vriend had, of een vriendin (toen hing ze op) en aan weer een ander hoeveel eetlepels tomatenpuree er in een klein blikje tomatenpuree zitten. Die zou me terugbellen, wat ze niet deed. Maar ik was nog nooit zo direct. Ga ik de volgende keer proberen.

Richard zei

Ik wordt helemaal gek van deze knurften, zeker ééns per week, maar soms ook vaker krijg ik deze telefoontjes, terwijl ik al decades in het bel me niet register sta. (en dat ook regelmatig ververs.)