zaterdag 2 augustus 2014

Er is licht



Of dit een nadeel is, weet ik niet, maar ik vraag het me wel af. Op veel campings is het niet donker, overal staan lampen. Ik probeer dat te vermijden, ga speciaal op zoek naar campings die claimen dat ze donker zijn, zodat je een beetje sterren kunt zien, maar dat lukt niet altijd. Bovendien hebben caravans en campers zelf ook lampen.
Aan de buitenkant.
En die houden ze 's nachts soms aan.
Ik begrijp dat niet.
Is het om de caravan terug te vinden als je 's nachts naar de toilethokken gaat? Maar dan kun je een zaklamp gebruiken. Bovendien hoeven ze er niet uit, want ze hebben zelf een toilet. En dan nog: het licht kun je daarna toch weer doven? Of is het om inbrekers af te schrikken? Maar die zijn er niet, wat trouwens nog verbazingwekkend is. Als inbreker zou ik het wel weten: veel campings zijn amper beveiligd en mocht je zo'n caravanslotje niet open krijgen, dan kun je het altijd nog bij een tent proberen. Misschien is het niet uitdagend genoeg, dit is ook al zo'n vraag waarover ik diep en lang zou kunnen nadenken zonder een bevredigend resultaat te bereiken. Ik zou dit afkloppen als ik hier onbewerkt hout had, maar ik heb het dus nog nooit meegemaakt.
Of brandt het licht uit een soort ordelijkheid? Het zit er, dat zal niet voor niets zijn, dus het moet aan?
En anders is het misschien omdat het gratis is. Je betaalt vaak een vast bedrag voor de elektriciteit en dan is het zonde om het niet op te gebruiken. Meer argumenten kan ik eigenlijk niet bedenken.
Nadeel of niet, het leidt mij af. Of meer: als ik het zie, begin ik me af te vragen waartoe zo'n vakantie eigenlijk dient. Dat ik op de verkeerde plek sta. Dat ik echt weg moet. Dan ga ik vaak op zoek naar de volgende plek, maar het blijft knagen.
Zoiets.

Geen opmerkingen: