zaterdag 19 oktober 2013

Zwarte Piet, een mening... eh...




Moet Zwarte Piet blijven of niet? Sinds de eerste pepernoot is gesignaleerd, is de discussie opgelaaid. En dan moet ik ook een mening kunnen hebben.
Maar ik weet het niet goed.
Want ja, het is een traditie, je moet er niet te veel achter zoeken, laat die mensen toch...
Aan de andere kant: als er mensen zijn die zich er erg aan storen... Die slavernij, je kunt het erin zien en dan is het zo vrolijk niet meer.
Het doet een beetje denken aan wat je over vrouwen hoort, dat ze tegen een geintje moeten kunnen.
Ik kan tegen een geintje, maar dan moet het wel a. goeie grappen zijn en b. dan moet de tegenpartij ook tegen een geintje kunnen.
Ik maak vaak best leuke grapjes terug, maar toch valt er daarna vaak een nare stilte.

Nou goed, wat doen we met Zwarte Piet?
Ik weet niet of ik het mag zeggen, maar eigenlijk vind ik mensen die zich gediscrimineerd voelen,  niet zo'n leuke mensen. En mensen die Piet en de Traditie verdedigen ook niet.
Dat is op zichzelf niet erg, mensen hoeven niet leuk te zijn. Maar ik houd nu eenmaal van leuke mensen. Van donkere mensen die zeggen: ach, ga je gang. Ik ken leukere tradities,  die zure oude man is trouwens ook erg, maar als jullie er plezier in hebben...
En ik hou van mensen die zeggen: 'Weet je, hij hoeft niet helemaal zwart te zijn, het gaat erom dat ze onder het roet zitten, we maken ze wel wat slordiger op, dan kan iedereen eronder zitten: zwart, wit, geel...'
Overigens ben ik met een zuur fanatisme voor het instellen van één taboe. Die op de Blauwe Piet.
We zijn geen smurfen.

Geen opmerkingen: