vrijdag 12 september 2008

Worteltjes en tomatenpuree

Een uitstekend gesprek gehad met Saskia van RWE, die me vertelde dat ik twee- tot driehonderd euro per jaar kan besparen. Ze belde niet voor Oxxio, want dat was een slecht bedrijf. Mensen kregen geen rekening of de rekening was te hoog. Of ze ontvingen hem pas na vier jaar, als het bedrag behoorlijk was opgelopen. Ze ging nog even door met het schetsen van een horrorscenario en besloot met: Oxxio voldoet voor 50 tot 60 procent niet aan de wetten en eisen waaraan ze zich in Nederland zouden moeten houden. Daarom werkte ze voor RWE, ze had het vooraf allemaal uitgezocht. Aan Oxxio kon je bijvoorbeeld zo maar vast zitten, zonder dat je het zelf in de gaten had.
'Oeps,' zei ik, 'ik heb ze gesproken. Ik heb nog wel geen rekening van ze ontvangen, maar dat zegt dus niets.'
‘Imke had ik gesproken,’ verduidelijkte ik.
Die kende ze niet. Want verschillende energierekeningverstuurders zaten niet bij elkaar in één call center. Ze waren immer concurrenten.
Dat begreep ik en toen gingen we de diepte in. Saskia was tevreden met haar baan, had een halve kappersopleiding achter de rug, waarvan ze alle theoretische examens gehaald, maar geen enkel praktijkexamen, omdat ze niet aan modellen kon komen, model zijn was ook eng, zelf was ze wel eens door een Chinese kapper veel te kort geknipt, of ik wist dat je haar twee centimeter per maand groeit, hoewel het afhangt van het seizoen, want in de zomer groeit het sneller, dat komt door de zon en je nagels groeien niet zo snel, want ha ha, dan werd het binnen een paar weken al behoorlijk lastig, ze ging graag winkelen en naar het strand, hoewel er in Zuid-Limburg niet zoveel strand was, maar bij Den Haag wel, en daarom ging ze vanaf nu vaker naar Den Haag, want daar woonde haar zus en toen stelde ik eindelijk de vraag die al zo vaak bij dit soort telefoongesprekken op mijn lippen brandt.
Wat heb je gisteren gegeten?
Biefstuk en worteltjes, antwoordde Saskia onbekommerd.
Heerlijk, zei ik, worteltjes.
Ja, zei Saskia en het is bovendien goed voor je pigment.
Dat heb ik nu ook over tomatenpuree gehoord, riep ik.
En over tomatenpuree en de mooie afspraak met Saskia morgen meer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Klinkt als succes. Maar eh.. wist ja dat Aaf wat van je heeft?

http://www.nrcnext.nl/opinie/columnaaf/article1980792.ece/Nee%2C_dan_premier-kok_Samak

Flopke zei

Inderdaad. Maar het wordt wel vaker gedaan. (De rubriek Van twee kanten in het Volkskrant Magazine doet het ook.) Het beantwoordt aan een diepmenschelijke behoefte.