woensdag 31 oktober 2007

De Nietswiller

Een belangrijke Nietswiller heeft werk gevonden, las ik in de krant. Of eigenlijk heeft hij werk gecreëerd, want hij wil geen 'slavenarbeid' voor een bedrijf gaan doen. Toen hij de laatste keer een baan weigerde, werd hij 100% op zijn uitkering gekort. (En dan houd je weinig over.) Nog één keer heeft hij dat met succes aangevochten, maar vanaf morgen loopt zijn uitkering af. Dan gaat hij leven van zijn eigen bedrijf. Zijn belangrijkste motief om voor zichzelf te beginnen: dan kan hij opdrachten weigeren waar hij geen zin in heeft. (Soms realiseer ik me weer even waarom ik een goede krant wil lezen.)
Deze man was bewust baanloze, niet omdat hij niet kon werken, maar omdat hij het niet wilde. Hij is Tegen. Hij leeft bij voorkeur van een uitkering. Een man dus die de tijdgeest ver achter zich heeft gelaten.
En nu word ik natuurlijk geacht dit toe te juichen: weer een nietsnut minder. Het kán natuurlijk ook niet. Sterker nog: ik begrijp de man niet, deze Don Quichot van de bureaucratie. Dat je afhankelijk wilt zijn van een uitkering. Dat je zo principieel bent, dat je jezelf daarmee in grote problemen helpt.
Maar ik ben niet zo tegen. Ik moet er erg om lachen. We betalen wel belasting voor onzinniger dingen. Ergens heb ik een zwak voor Nietswillers. Omdat het weer eens iets anders is dan al die mensen vol Ambitie, Frisse Moed en Werklust. (Maar dat moet ik hier natuurlijk niet hardop zeggen.)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

He, de deur is dicht! Is het stookseizoen begonnen? Of heeft de gesloten deur een symbolische betekenis?

Flopke zei

Nou jaa zeg, scherp opgemerkt! Nu is het stookseizoen hier al lang aan de gang. Ik was de eerste die de verwarming weer aanzette. Deze ochtend was het eigenlijk meer Krekel die zei: zeg Flop, als jij het dan zo graag warm hebt, moet je je deur eens dichthouden.
(En verder heeft het natuurlijk ook een Symbolische Betekenis. Altijd.)

Anoniem zei

Ik merkte het op omdat mijn vader mijn hele jeugd lang riep: deur dicht! In Canada zeggen ze: don't heat the great outdoors. Dus Krekel heeft gelijk. Maar met je nieuwe winterjas hoef je toch helemaal geen verwarming meer aan? DaPiet vond tweehonderd euro voor een jas trouwens niet duur (de biljetten die op de jas lagen). Ik zei dat het waarschijnlijk het wisselgeld was van duizend. Am I right or am I right?

Flopke zei

Alweer scherp gezien. Van DaPiet dit keer. Hoewel hij één flapje ziet zag. (Héb ik eens geld in huis, zet ik het slordig op de foto.) Dit was over van de fooi die ik voor mijn oude designbank heb gekregen. En wat de prijs van de jas betreft, laat ik het zo zeggen: samen komen jullie wel uit. (Maar dan ook samen. Ik kocht de goedkoopste jas die erbij hing. Dat dan weer wel.)