donderdag 2 augustus 2007

Ik wil ook een filter

Uiteraard volg ik de discussie over de filters op politieke blogs met belangstelling. En natuurlijk vraag ik me af: moet ik er niet ook een? Ik twitter, ik blog en als het erbij hoort, wil ik ook een filter.
Er wordt over gepraat alsof het een schande is. Een filter, dat dóe je niet. Maar luister: de ene filter is de andere niet, dat is nu net het punt. Ik wil beweren dat iedereen een filter heeft, hoe dun ook, alleen lijken ze niet op elkaar. Sommige dingen die fatsoensrakkers zeggen, daarvan zou je iemand van mij een boete mogen opleggen. En andersom, mag ik hopen. (Fatsoensrakkers is een verzamelnaam voor alle mensen waarmee ik het niet eens ben, omdat ze een burgelijkere moraal hebben dan ik.)
Als er mensen bestaan die geen filter hebben, hoop ik ze niet tegen te komen en al helemaal niet in het donker. Want die zouden wel eens heel cynisch kunnen zijn.
Maar vaak valt het mee. Mensen die roepen dat je alles mag zeggen, hebben te weinig fantasie. Of ze ondervinden te weinig tegenstand in hun omgeving en ze hebben zelf een scherpe tong waarmee ze er tot nu toe altijd overheen konden.
Ik ben dus vóór de filter. Alleen moet het wel een goeie filter zijn. Niet te dik, niet te dun en hij moet vooral de juiste dingen doorlaten. En ja, dat is het probleem: mijn filter is die van jullie niet.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Een nog burgerlijke moraal dan jij Flop? Da's onbestaanbaar.

Anoniem zei

He Francine, dat is dus niet aardig: onze dappere Flop zo in een hoek te drijven. Voor je het weet komt ze haar bed niet meer uit.

Flopke zei

Tja, ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen: dit is geen tekort aan fantasie (het moet immers altijd mogelijk zijn iemand te bedenken die nog burgelijker is), dit is niet áárdig. Dus heb ik al iets te veel gezegd, de filter van f. begon te vibreren, anders speelde ze niet op de man/vrouw/flopke. (En mijn filter vibreert nu ook.)
Maar voor een goed spreekwoord sta ik altijd weer op, hoor Bertje.

Karin zei

Een filter móet. Pure zelfbescherming. Dat wil helemaal niet zeggen dat mensen niks anders mogen vinden dan jij, maar je mag wel van ze vragen dat ze het op een beschaafde manier te berde brengen. Net zoals je je op straat niet hoeft te laten uitschelden. Dan mag je best weglopen. Of je handen over je oren leggen en heel hard 'Lalalalaaaaaaa'zingen.

Flopke zei

Zelfbescherming, ja. En ook bescherming van anderen. Opdat niemand niet met de vingers in de oren lalalalala hoeft zingen. Omdat het dan gezelliger is.

Flopke zei

Nou ja, niemand... ik bedoel...

Karin zei

Nou ja sommige mensen willen álles filteren. Maar dat is vaak een diagnositceerbare aandoening.

Karin zei

diagnosticeerbaar. lastig woord

Anoniem zei

De vergeefsheid van het bestaan is niet te diagnosticeren. Hooguit te omzeilen.

Karin zei

Maar staat niet(s) willen horen gelijk aan vergeefsheid? En is anonimiteit niet voorwaardenscheppend voor vergeefsheid? Ik bedoel, als we dan toch de diepte in gaan...

Anoniem zei

Horen of niet horen Karin, anoniem of niet, de dood en de vergetelheid wint toch.

Flopke zei

Ja, daar heeft anoniem een punt. We gaan allemaal dood.
Zucht.

Flopke zei

Hé, wat een lekker discussie! En de zon gaat ook nog schijnen.

Karin zei

Ah, een anonieme nihilist! Het is niet de dood die overwint, noch de vergetelheid. Alles is cyclisch. Elk einde is een nieuw begin. En wat bepaalt of iets/iemand vergeefs is, of niet? Vrij naar Bram Vermeulen: verleg één steen en de rivier stroomt nooit meer hetzelfde.

Flopke zei

ja, dat vind ik mooi, Karin.

Anoniem zei

Meisjes, meisjes toch...

Wat is mooi, wat is waar?

Anoniem zei

Leuk, een filter, Flop! Maar ik heb helaas nog geen dingen gelezen die niet door de beugel zouden kunnen.

Maar in mijn cultuur filter ook niet nodig. Als iemand anders zeggen, dat niet kan, dan mag van cultuur gewoon afslachten. Dus een anoniem reageren alleen moeten verboden worden. Anders ken niet afslachten!

Was dit een citaat van: Samir A.; Mohammed B.; Ali C.; of Murat D.?

Test, test.

Anoniem zei

DaPiet, geen twijfel mogelijk: dat is Ali B (zelf alles behalve anoniem )

Flopke zei

Dat we allemaal dood gaan, is waar, Anoniem. En dan kun je er maar beter mooi bijliggen.
(Verder van die steen, van Bram en zo, dat vind ik ook mooi. Dan heeft het misschien toch zin om je bed uit te komen.)
En dat citaat DaPiet, was dat niet van Lee Towers, de rappende wildeman?