woensdag 15 augustus 2007

Helder denken

Soms krijg je opeens steun uit onverwachte hoek. Ik zat bij een Chinees waar ze beter weten wat je wilt eten dan jij zelf. Er is geen kaart, de eigenaar komt handenwrijvend aan je tafel staan en vraagt: zal ik de jongens in de keuken eens aan het werk zetten? Zal ik ze vragen of ze iets lekkers voor jullie willen maken? En dan wil hij nog weten wat je niet lust. (Ik lust alles, mits goed klaargemaakt, meneer.)
Maar de steun waarover ik het had kwam niet van hem, maar uit een fortune cookie. Ik brak hem open en las: 'Ook als alles in de war is blijft u helder denken.'
Kijk, daar kan ik iets mee. Dat alles in de war is, is evident. (Wie het daar niet mee eens is, kijkt niet goed om zich heen.) Maar dat uitgerekend ik helder blijf denken, was net het steuntje dat ik kan gebruiken. Het gezoem en gesis in mijn hoofd leidt ergens toe.
Nu kunnen jullie natuurlijk zeggen dat het onzinnig is om zo'n tekstje serieus te nemen, dat het niets meer dan bijgeloof is en ik ben echt wel bereid weer te gaan twijfelen, ware het niet dat op de andere kant van het papiertje een andere tekst stond. Daar stond: Even in the biggest chaos you keep cool. Feitelijk komt dat op hetzelfde neer. Ik kreeg het koud en dacht: dit kan geen toeval meer zijn.

7 opmerkingen:

Niki zei

Flop, je bent sterk in het verwoorden van je eigen twijfels. Ik vind het mooi hoe je je gevoelens prijs durft te geven. En te lezen hoe je door je eigen dip heenkomt. Het is allemaal zo menselijk. Zonder Margrietgehalte. Echt.

Karin zei

Er zijn heel wat kwalijker teksten die mensen serieus nemen Flop.
Ik ken trouwens iemand die toeval consequent vertaalt met 'het valt je toe'. Hoe dan ook: een thee-toast op de heldere gedachten!

Anoniem zei

Mevrouw Flop, wij zijn heel erg trots dat wij u gisteren naast voedsel eerste klas ook levensmoed mochten serveren.

Anoniem zei

Flopke, laat nu je yamakasi-kunsten maar eens zien en spring over het hek.

Anoniem zei

Plobeel ook het I tjing eens! Daal klijgt u ook de lillingen van, mevlouw Flopke

Anoniem zei

Sjeng, sinds wanneer is het in Nederland gewoonte om hardwerkende fourageurs belachelijk te maken?

Flopke zei

Dank, dames. En een knuffel. (Maar ik ken jullie, anders zou ik dat nóóit doen.)
Yamasaki-boys, ik zal eens kijken wat ik kan betekenen, hektechnisch gesproken. Sjeng: glappig dat je hielovel begint, ik klijg el indeldaad de bibbels van.
Tot slot, beste medewerkels, dan hebben jullie niet goed gekeken gistel, want ik zat eldels, waal ik ook niet hoefde te kiezen. Bij jullie was ik een paal dagen eeldel.